رندر چیست| رندر در معماری| رندرینگ چیست
رندر چیست؟
اگر بخواهیم کلمه رندر را برای شما توضیح دهیم باید بگوییم که رندر، به مدت زمانی که طول می کشد تا یک صحنه سه بعدی از نرم افزار مورد نظر ما خروجی بگیرد را رندر می گویند .
گاهی اوقات ممکن است مطالبی در مورد بعضی از نرم افزارهای سه بعدی بخوانید که با این کلمه یعنی رندر زیاد مواجه می شوید .ما در این مقاله سعی بر این داریم شما را با کلمه رندر بیشتر آشنا کنیم.
اگر به دنبال معنی کلمه رندر هستید در ادامه با ما همراه باشید.
رندر چیست؟
آکادمی جهان مکسسوالات پر تکرار
1- رندر چیست؟
2-چگونه زمان رندر انمیشن را کم کنیم؟
3-آیا انواع رندر در معماری را می شناسید؟
4-چه موتور رندری برای تری دی مکس مناسب تر است ؟
5-آیا می شود با ویری و کرونا رندر حرفه ای گرفت؟
برای عضویت در گروه پشتیبانی تلگرامی، روی عکس زیر کلیک کنید. ( با Vpn روشن کلیک کنید. )
رندرچیست؟
این کلمه درلغت به معنی ارائه دادن است . چون رندر همان طور که گفتم به مدت زمانی که باعث می شود خروجی کار ما کامل شود گفته می شود .
رندر یا پرداخت صحنه،سازنده صحنه عظیم سه بعدی می باشد.
البته این را نیز باید در نظر داشت که پاسخ رندر چیست فقط محدود در نرم افزار های سه بعدی نمی شود. بلکه در نرم افزار های دوبعدی و قدرتمندی مانند فتوشاپ هم گزینه ایی به نام رندر وجود دارد .
بیاییدبیشتر با مفهوم رندر آشنا شویم: درمرحله اول باید مشخص کنیم پرسش <<رندر چیست>>را برای کدام یک از محیط های نرم افزار مطرح مینمائیم:
- در نرم افزار های دو بعدی مثل فتوشاپ: ساخت تصویر دوبعدی با استفاده از رهگیری پرتوهای نوری با ویژگی در اختیار داشتن در تغییر فرمت وکیفیت آن تصویر.
- در نرم افزار های ساخت فیلم: خروجی گرفتن از یک کلیپ با در دست داشتن قدرت اختیار برای کاهش یا افزایش
- در نرم افزار های سه بعدی: مدت زمانی که منتظر می مانیم تا از یک صحنه سه بعدیمان از نرم افزار خروجی گرفته شود.
برای این کار باید برنامه نویسان و توسعه دهندگان به کامپیوتر اطلاعات مفصل و بسیار کاملی را در رابطه با اشیا. مدل سازی، انیمیت، سیستم های ذره ای (دود، انفجار، آتش، گرد و خاک، بخار، دریا، آب و …) ، دینامیک، نورپردازی، سایه ها، ابر، چگونگی حرکت دوربین و … بدهند تا کامپیوتر این اطلاعات عظیم را پردازش کند.
ویدئویی کوتا از یک رندر جذاب در نرم افزار تریدی مکس:
1. در ساخت انیمیشن های سه بعدی Render یک مساله بسیار مهم و چالش برانگیز است
به این دلیل که اگر توسعه دهندگان نتوانند به درستی زمان خروجی انیمیشن را پیش بینی کنند . استودیوی سازنده انیمیشن با هزینه های بسیار زیادی از جمله با از دست رفتن نیروی انسانی خود ضربه خواهند دید. فرض کنید که ما می خواهیم در هر ثانیه ۲۵ فریم نشان دهیم. زمان رندر یعنی زمان لازم برای ایجاد تصویر مورد نظر. گاهی ممکن است رندر کردن بعضی از تک فریم ها تا ۲۰ ساعت هم طول بکشد.
حالا مجدد فرض کنید که صحنه ای را به وجود آورده ایم که برای هر فریم رندر آن باید ۳ ساعت وقت گذاشت. در نظر داشته باشید که هر فریم هم ۲۵ ثانیه است. یعنی برای Render کردن هر ثانیه از انیمیشن ۷۵ ساعت لازم است.
اگر یک انیمیشن یک دقیقه ای باشد . (هر دقیقه ۶۰ ثانیه است از ان طرف اگر بخواهیم ثانیه را به فریم تبدیل کنیم باید ۶۰ ثانیه را با ۲۵ ضرب کنیم . تا تعداد فریم به دست اید. پس از این کار عدد ۱۵۰۰ فریم به دست می اید . و برای به دست اوردن ساعت باید ان را در ۳ ساعت ضرب کرده تا مقدار ساعت به دست اید یعنی چیزی حدود ۴۵۰۰ ساعت). یعنی بیش از ۱۸۷ روز طول خواهد کشید. حتما پشت صحنه برخی از انیمیشن هایی را دیده اید که برای خروجی گرفتن فقط یک فریم بیش از ۴ هزار دقیقه طول کشیده است.
2. چه عواملی باعث کاهش و یا افزایش سرعت رندر می شود؟
هر چه تعداد آبجکت ها، کارکترها، انیمت ها، تکسچرها (Textures) ، سیستم های ذره ای، مدل ها، نورپردازی ها. سایه ها، اجسام، دینامیک، مو، پارچه، لباس و … زیاد تر باشد، به همان نسبت هم زمان رندر صحنه طول خواهد کشید. یعنی می توان گفت که رابطه ی مستقیم با یکدیگر دارند. و هرچه کمتر باشند زمان رندر هم کاهش پیدا خواهد کرد.
اما نگران نباشید .
حتما با خود می گویید در یک صحنه سنگین، باید چه کاری انجام دهیم تا یک رندر خوب و با کیفیت داشته باشیم و همینطور زمان رندر گیری کمی هم داشته باشد؟
در هر نرم افزارهایی که مخصوص رندر هست ما تنظیمات مخصوص رندر را داریم که می توانیم با تنظیمات درست و بهینه، یک خروجی خوب از کارمان داشته باشیم.
اگر انمیشن ساز هستید.
ناراحت نباشید فناوری در این زمینه به کار انیمیشن سازها آمده است. سیستم هایی وجود دارد به نام رندر فارم که کسانی که می خواهند به سرعت بسیار بالا برای خروجی گرفتن از انیمیشن خود برسند، می توانند از این سخت افزارها استفاده کنند.
دو شرکت هالیوودی والت دیزنی و سونی پیکچرز قراردادی را با شرکت انویدیا دارند که این شرکت را موظف می کند برای این دو شرکت هالیوودی ایستگاه پایانه پردازش عظیم گرافیکی تولید کند. در رابطه با شرکت های دیگر اطلاعی نداریم اما به احتمال بسیار زیاد دیگر شرکت ها هم از همین ایستگاه پردازش استفاده می کنند.
توجه کنید که این ایستگاه پردازش کارت گرافیک نیست!. بلکه یک سوپر کامپیوتر است . دولت ایالات متحده آمریکا، اجازه استفاده این دستگاه ها را به همه شرکت ها نمی دهد. زیرا این ایستگاه ها آنقدر قدرت دارند که می توان از آنها برای پردازش و شبیه سازی بمب های هسته ای و مواد بسیار خطرناک و سمی رادیو اکتیو استفاده نمود.
3. اگر نمی خواهید هزینه زیادی برای سخت افزار کنید
پس باید از ترفند استفاده کنید. زمانی که هر کاراکتر یا موضوعی را به صحنه خود اضافه می کنید ، پرداخت صحنه سنگین تر می شود. مثلا اگر یک خیابان بسیار شلوغ باشد ، زمان رندر آن در مقایسه با خیابان بسیار خلوت بسیار چشم گیر خواهد بود. به همین دلیل است که خیلی از فریم ها از عکس استفاده می شود. اما این فریم ها انقدر خوب کار می شوند که مخاطب و یا بیننده آن فریم مورد نظر را متوجه نمی شود.
4. تعریف دیگری از رندر
رندر یا سنتز تصویر فرآیندی است برای ایجاد یک عکس فوتورالیستی یا غیر فوتوریالیستی از یک مدل 2D یا 3D با استفاده از یک برنامه کامپیوتری. در نهایت، از تصویر حاصل به عنوان رندر یاد می شود.
چندین مدل را می توان در یک فایل صحنه حاوی اشیا به زبان یا ساختار داده ای کاملاً مشخص تعریف کرد. فایل صحنه شامل هندسه ، دیدگاه ، بافت ، نور و سایه پردازی اطلاعات صحنه مجازی است. سپس داده های موجود در پرونده صحنه به یک برنامه رندر منتقل می شود تا پردازش شود و به یک تصویر دیجیتالی یا پرونده تصویری گرافیکی شطرنجی منتقل شود.
اصطلاح رندر، مشابه مفهوم برداشت یک هنرمند از یک صحنه است. همان طور که در بالا توضیح دادیم اصطلاح ارائه همچنین برای توصیف روند محاسبه اثرات در یک برنامه ویرایش ویدیو برای تولید خروجی نهایی فیلم استفاده می شود.
5. رندر یکی از زیرمجموعه های اصلی گرافیک سه بعدی کامپیوتر است
و در عمل همیشه به موارد دیگر متصل است. این آخرین مرحله مهم در خط تولید گرافیک است که ظاهر نهایی مدل ها و انیمیشن ها را به خود اختصاص داده است. با پیشرفت روزافزون گرافیک رایانه ای از دهه 1970 ، این موضوع متمایزتر شده است.
رندر در معماری بازی های ویدئویی ، شبیه سازها ، جلوه های تصویری فیلم و تلویزیون و تجسم طراحی استفاده شده است .
نمونه رندر از بازی محبوب جی تی ای
البته هرکدام تعادل متفاوتی از ویژگی ها و تکنیک ها را به کار می گیرند. ارائه های بسیار متنوعی برای استفاده در دسترس هستند. برخی در مدل های بزرگتر و بسته های انیمیشن ادغام شده اند. برخی به صورت مستقل و برخی دیگر به صورت پروژه های منبع باز رایگان هستند و در داخل ارائه یک برنامه دقیق، مهندسی شده است. بر اساس چندین رشته از جمله فیزیک سبک ، درک بصری ، ریاضیات و توسعه نرم افزار طراحی شده است.
اگرچه جزئیات فنی روش های ارائه متفاوت است، اما چالش های کلی برای تولید یک تصویر دو بعدی روی صفحه از نمایش سه بعدی ذخیره شده در یک فایل صحنه ، توسط خطوط گرافیکی دستگاه رندر مانند GPU برطرف می شود. GPU یک دستگاه ساخته شده است. که به CPU در انجام محاسبات رندر پیچیده کمک می کند.
اگر قرار است صحنه ای تحت نور مجازی نسبتاً واقع بینانه و قابل پیش بینی به نظر برسد، نرم افزار ارائه باید معادله رندر را حل کند. معادله رندر شامل همه پدیده های روشنایی نیست، اما در عوض به عنوان یک مدل روشنایی کلی برای تصاویر تولید شده توسط رایانه عمل می کند.
در مورد گرافیک های سه بعدی ، صحنه ها می توانند از قبل رندر شوند یا در زمان واقعی تولید شوند.
پیش رندر فرآیندی کند و محکم از نظر محاسباتی است که معمولاً برای خلق فیلم استفاده می شود. جایی که صحنه ها می توانند زودتر از موعد تولید شوند. در حالی که رندر در زمان واقعی اغلب برای بازی های ویدیویی سه بعدی و سایر برنامه هایی انجام می شود. که باید به صورت پویا صحنه ها را ایجاد کند. شتاب دهنده های سخت افزاری سه بعدی می توانند عملکرد ارائه در زمان واقعی را بهبود بخشند.
انواع رندر
در حالت کلی با دو نوع رندرکردن رو به رو هستیم. این دو نوع به صورت زیر میباشند:
- با cpu
- با gpu
در خصوص این دو روش باید گفت که رندرکردن با gpu بسیار سریعتر از رندرکردن با cpu میباشد. از این رو گیمرها برای بازی کردن ترجیح میدهند تا از gpu های قدرتمند استفاده کنند. چرا که بازیهای امروزی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و برای این که سیستم شما موفق به نمایش لحظهای و با کیفیت تصاویر مربوط به بازی باشد، باید از قدرت رندر بالایی برخوردار باشد. البته از روش cpu هم در موارد دیگری نظیر پیادهسازی الگوریتمها و حل مسائل پیچیده که نیاز به دقت بیشتری دارند، استفاده میشود.
می دونستی با یادگیری تری دی مکس می تونی درآمد دلاری کسب کنی؟
اگر می خوایی اطلاعات بیشتری داشته باشی روی دکمه های زیر کلیک کنید
درخواست مشاوره رایگان
هر سوالی در مورد محصولات دارید لطفا شماره تماستون بزارید تا همکاران با شما تماس بگیرن
انتخاب درست میتونه مسیر زندگی تغییر بده حتی یک تصمیم کوچیک
حال برویم سراغ آموزش رندر با نرم افزارهای معماری .
رندر معماری به چند دسته تقسیم بندی می شود؟
-
خارجی
-
فضایی
-
داخلی
-
پلان طبقه
-
انیمیشن
انتخاب هر یک از انواع آن در معماری که در بالا معرفی کردیم. مطابق با نیاز مشتری برای طراحی معماری مشخص می شود. به طور کلی، طراحی و استفاده از ارائه سه بعدی معماری داخلی، به فعالان حوزه املاک و ساختمان سازی کمک میکند تا طرح های موجود را به مشتریان خود معرفی کنند. هرچه ارائه معماری با جزئیات بیشتری مشخص شود، مشتری بهتر می تواند وضعیت قرارگیری روشنایی، رنگ ها. بافت ها و زوایا را در داخل طرح مشاهده کند.
یکی از مهمترین مزایای که ارائه معماری در اختیار شما قرار می دهد، این است که می توانید از آن برای تصویرسازی موقعیت های قرارگیری لوازم و وسایل نظیر چیدمان مبلمان استفاده کنید. افرادی که در حوزه محوطه سازی و زیباسازی فضای اطراف ساختمان فعالیت می کنند، با استفاده از رندرینگ معماری می توانند نمای کلی طرح را مشخص کرده و مکان قرارگیری تمام عناصر طراحی فضای سبز را به دقت اجرا و برنامه ریزی کنند.
رندر معماری سه بعدی، نقش مهمی در توسعه برنامه های شهرسازی دارد.
مدیران برنامه های شهری با استفاده از رندرینگ مشخص میکنند که کدام سازه ها باید در کنار هم ساخته شوند. و یا اینکه آیا این سازه ها با بافت قدیمی شهر همسان هست یا خیر. در قسمت های بعدی شما را با انواع ارائه سه بعدی در معماری آشنا می کنیم.
حال بریم سراغ اینکه با چه نرم افزار یا پلاگینی رندر بگیریم ؟
در اینجا ما شما را با نرم افزار تری دی مکس و پلاگین های این برنامه آشنا خواهیم کرد. پس از آن، شما می توانید با این موضوع به خوبی در این نرم افزار آشنا شوید .
نرم افزار تری دی مکس، یک نرم افزار طراحی سه بعدی است. که در آن خروجی کار با استفاده از چند پلاگین قدرتمند انجام می شود. ما در این قسمت از مقاله شما را با دو پلاگین قدرتمند در بحث رندر و رندریگ، در این نرم افزار آشنا خواهیم کرد.
رندر یا همان ارائه که در بالا به شما توضیح دادیم. طراحی شما را در این نرم افزار جان داده و به واقعیت نزدیک می کند. اگر بخواهیم کلمه رندر را بهتر هم توضیح دهیم می توانیم بگویم عملیاتی که بر روی کار و مدل خود انجام می دهیم تا به واقعیت نزدیک تر شود. و چشم ببینده را بتواند به خودش جلب کند.
از انجایی که در هر نرم افزارهای معماری مانند تری دی مکس خروجی کار شما به صورت یک عکس نمایش داده می شود، پس پروسه رندر خیلی خیلی مهم است و باید آن را در کوتاه ترین زمان و به بهترین نحو انجام دهیم .
در تری دی مکس پلاگینهای قدرتمندی داریم که ما، به توضیح دو مدل از این پلاگین ها میپردازیم .
در یک فرصت استثنائی درآمد دلاری از مدلسازی را تجربه کنید. علاوه بر آموزش کسب درآمد دلاری ، به نرم افزار هایی مثل زیبراش، مارولوس دیزاینر، سابستنس پینتر، اسپیدتری و چندین نرم افزار دیگر مسلط شوید.
دو پلاگین قدرتمند برای رندر معماری
پلاگین ویری و کرونا دو موتور قوی برای بحث رندر و رندرینگ در معاری هستند. البته که باید بگویم ویری برای نرم افزارهای سه بعدی دیگری هم مانند اسکچاپ و و حتی رویت هم داریم اما در اینجا ما رندر در نرم افزار تری دی مکس را توضیح میدهیم .
موتور رندرهای ویری و کرونا را میتوان بهینه تنظیم کرد که این کار باعث این میشود که تایم رندرهای زیادی نداشته باشیم .
ما در اینجا شما را بیشتر با موتور رندر ویری آشنا میکنیم.
موتور رندر ویری محصول کمپانی کیاس گروپ است که به ما کمک میکند رندرهای نزدیک به واقعیت در زمان بسیار کوتاه بگیریم .
کاربرد های موتور رندر ویری:
ویری یک پلاگین و افزونه است که برای برنامه های مختلف از جمله تری دی مکس(3dsmax) ساخته شده و به این برنامه اضافه می شود.
در ایران، پلاگین ویری بیشتر در رشته ها و پروژه های معماری کاربرد دارد. به همین دلیل این موتور رند بیشتر در رشته های معماری شناخته شده است. ویری کاربرد های فراوانی دارد، فیلمسازی و انیمیشن، بازی سازی، طراحی های صنعتی از جمله مهم ترین کاربرد های این پلاگین است.
اگر می خواهید با موتور رندر ویری بیشتر آشنا شوید اینجا کلیک کنید.
کاربرد های موتور رندر کرونا:
موتور رندر کرونا، یکی از کاربردی ترین موتور رندر ها و در عین حال ساده ترین موتور رندرها است. ویژگی هایی مانند راحتی استفاده، عدم نیاز به تنظیمات پیچیده ( برخلاف موتور رندر ویری که تنظیمات فراوانی نیاز دارد )، توانایی بالا در محاسبات باعث شده که در این چند سال اخیر استفاده از این موتور رندر بیش از پیش شدت یابد.
یکی از مزایای این پلاگین عدم نیاز به سیستم قوی میباشد. موتور رندر کرونا به شکلی طراحی شده که بتواند حتی با ساده ترین سیستم ها هم رندر فوق العاده ای را تهیه نمود.
جهت آشنایی بیشتر با موتور رندر کرونا اینجا کلیک کنید
چندکارمهم قبل از انجام عملیات رندر:
قبل از عملیات رندر باید چند کار را بر روی پروژه ای که داریم انجام دهیم. از جمله ی این کارها که برای رندر نهایی در نرم افزار تری دی مکس لازم است می توان به مدل سازی ، نور دهی ، متریال دهی یا متریال سازی اشاره کرد که همه اینها هر چقدر حرفه ای تر انجام شوند در رندر نهایی کار بهتری را شاهد هستیم .
باید بگویم که این موتور رندر به شما امکاناتی مانند دوربین های حرفه ای را در اختیار شما قرار می دهند که می توان با کمک این دوربین ها کار خود را بهتر در رندر نهایی نشان دهیم .
اگر عملیات رندر را در تری دی مکس یک بار انجام داده باشید، می دانید که هر کدام از این پارامترهای نور متریال سازی و متریال دهی ، دوربین و غیره … که در بحث رندرینگ مهم هستند. بسیار سخت و دشوار هستند و نیاز به آموزش دارند تا بتوانید رندری نزدیک به واقعیت خلق کنید .
به همین منظور برای یادگیری هرچه بهتر این موتور به شما آکادمی جهان مکس را معرفی میکنم.
با آرزوی سربلندی و پیروزی .
سازنده صحنه عظیم سه بعدی:
رندر یا پرداخت صحنه،سازنده صحنه عظیم سه بعدی می باشد.
اگر بخواهیم آن را تعریف کنیم . باید بگوییم که به مدت زمانی که طول می کشد، تا یک صحنه سه بعدی از نرم افزار مورد نظر خروجی گرفته شود. برای این کار باید برنامه نویسان و توسعه دهندگان به کامپیوتر اطلاعات مفصل و بسیار کاملی را در رابطه با اشیا، مدل سازی. انیمیت، سیستم های ذره ایی (دود، انفجار، آتش، گرد و خاک، بخار، دریا، آب و …) ، دینامیک، نورپردازی، سایه ها، ابر، چگونگی حرکت دوربین و … بدهند، تا کامپیوتر این اطلاعات عظیم را پردازش کند.
در ساخت انیمیشن های سه بعدی Render یک مساله بسیار مهم و چالش برانگیز است.
آکادمی جهان مکس
یک مجموعه با یک پشتیبانی 24 ساعته برای شما عزیزان است . که میتوانید با یادگیری پک های این مجموعه در زمینه ارائه کارهایی نزدیک به واقعیت خلق کنید .
در این مجموعه استاد علی جهانی عزیز تجربه ی 14 ساله خود را در زمینه ی رندر با موتور رندر های ویری و کرونا در اختیار شما گذاشته اند که میتوانید از آ«ن ها استفاده کنید و روز به روز در کار خود پیشرفت کنید .
طریقه پشتیبانی در آکادمی جهان مکس
برگزاری کلاس های رفع ایراد در هفته
پشتیبانی از طریق گروه و کانال های تلگرامی
گروه ها و کانال های تلگرام
جهت عضویت و وارد شدن لطفا با VPN روشن اقدام نمائید.
[…] برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رندر در تری دی مکس اینجا کلیک کنید […]
[…] از این تکسچر آسفالت با کیفیت، میتوانید در انجام مراحل رندر و پست پروداکشن زمان زیادی را صرفه جویی […]
[…] رندر چیست؟ […]