قوانین 3dsky
قوانین 3dsky
1.مهم درباره نسخههای 3ds Max:
قوانین 3dsky،مدلهایی که با نسخههای 2022 و جدیدتر ذخیره شدند قابل قبول نیستند.
برای فروش بیشتر مدلها، آنها را با نسخههای قدیمیتر 3ds Max (مثل 2020) ذخیره کنید. دلیلش اینه که خیلیها هنوز نسخههای قدیمیتر را دارند.
2.بررسی مدلها در نرمافزار
تمام مدلهایی که برای فروش آپلود میکنید، با استفاده از نسخه 2014 نرمافزار 3ds Max بررسی میشوند. این بررسی برای موارد زیر انجام میشه:
سازگاری: مدل شما باید با نسخه 2014 3ds Max یا نسخههای قدیمیتر سازگار باشه.
پلاگینهای جانبی: مدل شما نباید با هیچ پلاگین جانبیِ شخص ثالث ذخیره شده باشه، حتی پلاگینهای رایگان.
مشکلات فنی: مدل شما باید از نظر فنی سالم باشه و هیچ ایرادی مثل خطاهای هندسی یا ناهنجاریهای بصری نداشته باشه.
3. توجه: پلاگینهای جانبی قابل قبول نیستند!
پذیرش مدل در3dsky ،مدلهای شما نباید با هیچ پلاگین جانبیِ شخص ثالث، حتی رایگان، ذخیره شده باشند. این پلاگینها شامل مواردی مثل Color Correction، MultiTexture، Color Map و غیره میشه. حتی اگه اون پلاگین تو یه نسخه دیگه از 3ds Max به صورت پیشفرض وجود داشته باشه، باز هم مدل شما قابل قبول نیست.
مثلا، پلاگین Color Correction در نسخههای جدیدتر 3ds Max یه پلاگین پیشفرضه، ولی همون Color Correction در نسخههای قدیمیتر یه پلاگین جانبی بوده و مدل شما نباید باهاش ساخته شده باشه.
4. آماده کردن فایلهای 3ds Max و فایلهای خروجی قبل از آپلود مدلها
پذیرش مدل در3dsky ،برای اینکه بهترین کارایی رو از مدلهای خودتون در نرمافزار های دیگر بگیرید، باید قبل از آپلود اونها رو به درستی آماده کنید. مراحل زیر رو حتما دنبال کنید:
1. آمادهسازی اجزا.
2. تنظیمات خروجی.
3. موقعیت و جهتگیری.
4. کاراکترها و نمادها.
5. خروجی چندگانه.
6. نسخههای نرمافزار.
5. توجه به سازگاری با موتورهای رندر Vray و Corona:
برای کاربران Vray:
اگر نسخه Vray شما بالاتر از SP1 است، در توضیحات مدل خود بنویسید: “کسانی که با V-Ray نسخه پایینتر از 3.1 کار میکنند، به بخش مواد (BRDF) Microfaset GTR (GGX) توجه داشته باشید. اگر نسخه شما قدیمیتر از 3.1 است، این بخش خالی خواهد بود و باید Material را به Blinn، Ward یا Phong تغییر دهید، بسته به نوع Material.”
برای کاربران Corona:
اگر نسخه Corona شما بالاتر از 1.4 است، در توضیحات مدل خود بنویسید: “برای رندر با Corona، توصیه میشود حداقل نسخه 1.5 را نصب کنید، زیرا براقی مواد با توجه به PBR پیکربندی شده است. از اسکریپتهای تبدیل از Corona به Vray استفاده نکنید. برخی از Maps (مانند Corona BitMap) قابل تبدیل با اسکریپت خودکار نیستند و منجر به Missing Textures مانند Corona BitMaps میشوند که VRay نمیتواند آنها را رندر کند. تمام مواد را به صورت دستی تبدیل کنید.”
6. قوانین 3dsky درباره مجموعههای مدل: تعداد و دسته بندی اجزا
این متن درباره آپلود مدلهای سه بعدی که به صورت «مجموعه» هستند، توضیح میدهد. لطفاً این قوانین 3dsky را برای افزایش تایید شدن مدلهایتان رعایت کنید:
چی چیزی قابل قبول نیست:
مجموعههای با تعداد زیادی مدل در یک صحنه و پیشنمایش (مثل مجموعهای از گل، گلدان، لامپ و مبلمان).
مجموعههایی که مدلهایشان از دستههای مختلف هستند (مثلاً مبلمان و گل).
پیشنمایشهای شلوغ و غیر واضح که باعث بههمریختگی صفحه و سخت دیدن جزئیات میشود.
مجموعهای که قوانین 3dsky را نقض کند.
بیش از 5 مدل در یک صحنه و پیشنمایش، زیرا حجم زیاد مدل تاثیر منفی دارد.
راه حل پیشنهادی:
مجموعه را به چند بخش با حداکثر 5 مدل در هر بخش تقسیم کنید.
برای هر بخش، پیشنمایش جدیدی بسازید.
برای فهمیدن کدام مدلها میتوانند با هم ترکیب شوند، جدول راهنما را بررسی کنید.
7. همه چیز به انگلیسی و منظم باشه!
این متن نکات بیشتری رو درباره نامگذاری و مسیرهای دسترسی تکسچرهای مدلهای سه بعدی در 3ds Max توضیح میده:
همه چیز انگلیسی:
نام فایلها، پوشهها و تکسچرها فقط به انگلیسی باید باشن.
مسیرهای دسترسی تمیز.
نحوه تمیز کردن مسیرها.
نکات مهم:
بعد از تمیز کردن مسیرها، فایل خروجی (export file) رو فراموش نکنید که دوباره ذخیره کنید.
اسم تکسچرها نباید اعداد ترتیبی مثل 1، 2 و… باشه.
8. نکات مهم برای پیشنمایش مدلها:
اندازه و شکل:
همه پیشنمایشها باید مربع باشند و حداقل اندازه 640×640 پیکسل داشته باشند.
محتوای پیشنمایش:
پیشنمایش باید کاملاً واضح و خوانا باشد و اطلاعات کافی در مورد مدل را ارائه دهد.
موارد زیر در پیشنمایش ممنوع هستند:
اعوجاجهای رنگی (Chromatic Aberrations)
قاب (Frame)
سایههای اضافی
گوشههای تیره (Vignette)
Bloom یا عمق میدان (DOF)
نوردهی بیش از حد در گوشهها
نویز (Noise)
لوگوها
الگوهای پسزمینه
موقعیت و رنگ مدل:
مدل باید در مرکز پیشنمایش قرار داشته باشد.
رنگ پسزمینه باید سفید، سیاه یا خاکستری باشد و بسته به رنگ مدل انتخاب شود. (آبی، صورتی، زرد، سبز، گرادینت، افق و حتی HDRI یا بازتاب نور قابل قبول نیستند).
از نقشههای HDRI با رنگهای آبی، سبز یا زرد روشن استفاده نکنید، زیرا بر پسزمینه تأثیر میگذارد.
موارد دیگر:
فقط مدل باید در پیشنمایش و صحنه باشد. (بدون نور، دوربین یا سایر اشیاء)
برای پیشنمایشهای جدید، حتماً یک تصویر شبکه (Grid) اضافه کنید.
استثنائات:
پذیرش مدل در3dsky ،پیشنمایش برای مواد، بافتها و اسکریپتها میتواند از این قوانین مستثنی باشد.
9. درباره مشکلات احتمالی مدل شما و قوانین 3dsky:
این پیام درباره دو مشکل احتمالی در مدل شما صحبت میکند:
1. جهت گیری نادرست (Inverted Normals):
در یک مدل سه بعدی، جهتگیری نادرست میتواند باعث شود که نور و سایهها به شکل نادرست روی مدل نمایش داده شوند.
جهتگیری صحیح به معنای آن است که نور به صورت طبیعی به مدل برخورد کند و سایهها در جای مناسب قرار بگیرند.
این مشکل باید قبل از آپلود مدل برطرف شود، زیرا باعث میشود مدل در برنامههای دیگر به شکل نادرستی نمایش داده شود.
2. مشکلات ساختار مدل (Coplanarity, Discontinuities):
این مشکل به معنای وجود اشکال در ساختار مدل است. ممکن است سطوح مدل به صورت کامل به هم متصل نباشند (Coplanarity) یا بخشهایی از مدل از هم جدا باشند (Discontinuities).
این مشکلات میتوانند باعث ایجاد لبههای اضافی، خطاهای رندر و مشکلات دیگر در نمایش مدل شوند.
قبل از آپلود، باید این مشکلات را در نرمافزار مدلسازی خود برطرف کنید.
10. قوانین 3dsky ،وضعیت مدل و ارسال برای بازبینی
مهم: تصمیمگیری نهایی درباره وضعیت مدل با مدیران سایت است.
فرآیند بررسی:
1. مراحل ارزیابی: مدل شما طی فرآیند بررسی توسط مدیران ارزیابی میشود.
2. عدم تایید: اگر مدل شما تایید نشود، پیامی خصوصی حاوی دلایل رد مدل و توصیههایی برای بهبود از طرف مدیران دریافت خواهید کرد. مدیران مستقیماً مدل را اصلاح نخواهند کرد.
3. اعتراض به وضعیت: اگر با وضعیت مدل خود مخالف هستید، میتوانید با مدیران تماس بگیرید و مشخص کنید که مدل با کدام معیارهای ارزیابی مطابقت نداشته است.
4. معیارهای ارزیابی رد شده: مدیران لینکهایی به معیارهای ارزیابی رد شده در پیام خود به شما ارائه خواهند کرد.
5. لینکهای تماس: همچنین در پیام، لینکهایی به صفحه ارسال پیام به مدیران برای شما ارسال خواهد شد.
11. آپلود مجدد مدل یا پیشنمایش:
اگر میخواهید یک مدل یا پیشنمایش موجود را جایگزین کنید، باید مراحل زیر را انجام دهید:
1. فرم آپلود معمولی: از فرم آپلود معمول موجود در وبسایت برای آپلود مدل جدید استفاده کنید.
2. نامگذاری فایل: هنگام آپلود فایل، حتما در قسمت نام فایل عبارت را اضافه کنید.
12.گزارش مشکلات مدل در پایگاه داده:
اگر در پایگاه داده مدلی با خطاهایی مثل اشتباهات تکنیکی، عدم رعایت قوانین 3dsky سایت یا موارد دیگر پیدا کردید، میتوانید به این شکل آن را گزارش دهید:
1. پیام شخصی به مدیران: یک پیام خصوصی به مدیران سایت ارسال کنید. میتوانید لینکهای ارتباطی با مدیران را در پیامهای قبلی که برای شما ارسال شده پیدا کنید.
2. جزئیات گزارش: در پیام خود، به طور دقیق و واضح مشکلاتی که در مدل مشاهده کردهاید را شرح دهید. هر چه جزئیات بیشتری ارائه کنید، مدیران راحتتر میتوانند مشکل را بررسی و برطرف کنند.
3. لینک مدل: حتماً لینک مدل مورد نظر را در پیام خود قرار دهید. این به مدیران کمک میکند تا سریعتر به مدل دسترسی پیدا کنند.