آموزش VRAY DIRT در برنامه ی 3ds max
آبان 11, 1399
ارسال شده توسط Sorayya Jafari
آموزش کاملVRAY DIRT و UNWRAP کردن در 3ds max
VRAY DIRT چیست؟
در بسیاری از صحنه هایی که توسط موتور رندر VRAY رندر گرفته میشود، برای طبیعی تر جلوه کردن کار بایستی به آن کثیفی، آلودگی و چرک را در لبه های احجام اضافه کنیم. در واقع با ایجاد چنین افکتی شما دارای متریال و رندر با کیفیت تری خواهید شد.
مپ VRAY DIRT همان چیزی است که افکت کثیفی را در کناره ها و لبه هاو محل برخورد با احجام دیگر ایجاد میکند.
آموزش پارامترهای VRAY DIRT
RADIUS
تعیین کننده میزان شعاع و فاصله ای از بله حجم است که اثر DIRT در آن فاصله دیده خواهد شد. لازم به ذکر است که به جای عدد میتوانید از یک تصویر استفاده کنید.
که در این صورت بخش های روشن تصویر دارای شعاع بیشترو بخش های تیره دارای شعاع کمتر خواهند بود.
OCCLUDED COLOR:
رنگی که به بخش های کثیف نسبت داده خواهد شد.
UNCCLODED COLOR:
رنگی که به بخش های دیگر نسبت داده خواهد شد.
DISTRIBUTION:
میزان این پارامتر هر چه بیشتر باشد میزان پرتوهای بازتابش شده از سطح نزدیک تر خواهد بود
پرتوها عمود بر سطح شده و پراکندگی پرتوها در جهات دیگر کمتر خواهد بود.
FALLOFF:
تعیین میزان سرعت انتقال از سطح کثیف به سطح تمیز در واقع هرچه میزان fallodd بیشتر باشد ، سرعت سرعت انتقال بشتر، چرکی و کثیفی کمتر است.
(Bias (X,Y,Z :
تغییر جهت آثار کثیفی در جهات مختلف را بر عهده دارد.
IGNORE FOR GI:
با فعالسازی این پارامتر جلوه های کثیفی در اثر باز تابش های نور GI ایجاد نخواهد شد.
CONSIDER SAME OBJECT ONLY:
در صورت فعالسازی این پارامتر ، جلوه های کثیفی تنها روی خود جسم ( و. نه روی اجسام دیگرو یا اجسامی که با آن تداخل ندارند) ایجاد خواهد شد.
Double sided:
ایجاد کثیفی در هر دو سمت سطح، هم لبه سطح و هم شکاف و فرو رفتگی پشت آن چرک میشود.
invert normal :
جهت کثیفی را برعکس میکند.
work with transparency:
هنگامی که فعال باشد، vray dirt بر روی بخش های شفاف شی اثر میگذارد.
environment occlusion:
در صورت فعال بودن این پارامتر ، ویری از environment برای ایجاد dirt کمک میگیرد.
mode ambient occlusion:
افکت کثیفی در جهت راستای نرمال سطح ایجاد میشود.
mode reflection occlusion:
افکت در جهت انعکاسات متریال و با توجه به نوع BRDF اعمال خواهد شد.
EXCLUDE:
اشیائی که به آنها مپ VRAY DIRT داده ایم، اما نمیخواهیم VRAY DIRT روی آنها اعمال شود انتخاب میکنیم.
RESULT AFFECT:
در اینجا میتوانید انتخاب کنید، VRAY DIRT روی چه عناصرمتداخل با شی موجود اعمال شود.
با زدن تیک CONSIDER SAME OBJECT ONLY میتوانستید تعیین کنیدک که روی کلیه ی اشیا متداخل با شی موجود جلوه کثیفی اعمال نشود. اما با این گزینه میتوتنید بصورت موردی تعیین کنید بر روی کدام اشیا کثیفی اعمال نشود.
عالی بود.
خدا قوت
سلامت باشید خوشحالیم برای شما دوستان عزیز مفید بود
خیلی ممنون عالی بود
ممنون از انرژی که به ما میدید برای تهیه آموزش های بیشتر و بهتر
خیلی ممنون عالی بود.
تشکر