آموزش تری دی مکس pdf
آموزش رایگان تری دی مکس
شما دوستان میتونین فایل pdf کامل آموزش مقدماتی نرم افزار تری دی مکس و ویری به همراه کلیدهای ترکیبی رو از آخر همین صفحه دانلود نمایید…
فصل اول
New و Reset :اگر برای شروع مجدد از Reset استفاده شود کلیه تغییرات گذشته ریست می شود.
اما اگر از New استفاده شود تغییرات گذشته ذخیره شده و به صورت پیشفرض میباشد.
Auto backup : با استفاده از این دستور میتوان هر چند لحظه یکبار عمل ذخیره سازی انجام شود. برای
این کار از منوی customize گزینه Preference و بعد گزینه Files را انتخاب میکنیم
و بعد گزینه backup Auto برای فعال کردن گزینه Enable برای تعداد دفعات ذخیره گزینه number of autoback files و برای تناوب ذخیره سازی به دقیقه از گزینه …interval Backup استفاده میکنیم.
مسیر بازیابی Auto backup < 3d max< Document
سربرگ Viewports :
برای تنظیم درایورهای گرافیکی برنامه از منوی customize گزینه Preference و بعد گزینه Viewport و بعد گزینه Choose Driver
برای سیستم متوسط از گزینه Legacy Direct 3d و اگر سیستم ایده آل باشد از گزینه Legacy Open GI
اگر سیستم پایین باشد از گزینه Software Nitrous و در صورتی که سیستم جواب نداد و خطا داشتیم از گزینه پیش فرض Nitrous Direct3d استفاده میکنیم.
elect Object: برای انتخاب اشیاء استفاده میکنیم. (کلید میانبر Q)
name by Select : انتخاب بر اساس نام و نوع عناصر اشیاء (کلید میانبر H)
نکته: در بخش Scale اندازه ها در بخش Modify تغییر نمیکند و برای رفع این مشکل و مشاهده اندازه های حقیقی شیء از بخش Utilities گزینه Measure را انتخاب میکنیم.
Surface Area مساحت
حجم Volume
طول خطوط 2 بعدی Shapes
اندازه محورها Dimensions
Select & Place:
برای انتخاب و جایگزاری شی استفاده میشود.
Zoom : برای بزرگنمایی استفاده میکنیم. (میانبر با چرخش غلطک موس) برای Zoom با دقت بالا از Alt + Control و فشردت غلطک موس استفاده میکنیم.
Selected Extents Zoom: برای بزرگنمایی روی اشیاء انتخابی به کار میرود. (میانبر Z)
toggle viewport Maximize: برای تقسیم صفحات به کار میرود. (میانبر w + Alt)
برای دسترسی به کلید نماها از کلید V استفاده می کنیم
Orbit:
برای چرخش صفحه به کار میرود. (میانبر Alt + غلطک موس)
Pan view:
برای جابجایی در صحنه استفاده میشود (میانبر فشردن غلطک موس و جابجایی)
Auto grid:
در Modify و گزینه Geometry در سربرگ Standard گزینه Auto Grid برای قرار دادن
اجسام روی سطح اجسام دیگر به کار میرود.
مختصات مطلق و مختصات نسبی: مختصات مطلق، نسبت به مرکز صحنه سنجیده و محاسبه می شود و
مختصات نسبی نسبت به موقعیت فعلی جسم سیستم در حالت پیش فرض در مختصات مطلق قرار دارد که برای تغییر این مختصات به حالت نسبی و برای نمایش همزمان در مختصات از کلید F12 استفاده می شود.
Array:برای کپی کردن با اندازه های کاملا دقیق به کار می رود
برای این کار می بایست از بخش Tools گزینه Array را انتخاب کنیم.
نکته
در ابتدای کار Preview را فعال میکنیم
تعداد تکرار: Count
جابجایی: Move
چرخش: Rotate
اندازه: Scale
برای View Image از گزینه Rendering گزینه View Image File را انتخاب میکنیم…
می دونستی با یادگیری تری دی مکس می تونی درآمد دلاری کسب کنی؟
اگر می خوایی اطلاعات بیشتری داشته باشی روی دکمه های زیر کلیک کنید
جلسه دوم
آموزش تری دی مکس pdf
Reference:تغییر جهت محور مختصات
Local:محلی
Screen:بر اساس نمای دید
Pick:بر داشتن از مختصات شیئ دیگر
مثال:تکرار پایه های یک میز روی یک سطح غیر دایره شکل
ابتدا در نمای Top پایه را روی سطح میز قرار داده، سپس در حالت Rotate قرار می دهیم و از بخش Reference Coordinate System حالت Pick را انتخاب میکنیم.
سپس در حالت انتخاب پایه از بخش Reference گزینه Pick بر روی سطح میز کلیک می کنیم.
سپس از بخش Use Selection Center حالت سوم را انتخاب میکنیم.
سپس بر حسب میزان Angle دوران معینی را حول سطح جسم انجام میدهیم.
Use Selection Center: انتخاب اشیاء مختلف را در موقعیت های زیر تنظیم می کند.
حالت اول: انتخاب ها را در مرکز هر شی انجام می دهد.
حالت دوم : انتخاب ها را در مرکز انتخاب ها تنظیم میکنم.
حالت سوم: نسبت به موقعیت رفرنس رفتار میکند.
Keyboard shortcut override toggle:
با کلیک راست روی این بخش می توان تنظیمات زیر را روی جسم اعمال نمود:
سربرگ Keyboard : انتخاب دستور مورد نظر در بخش Hotkey کلیک مورد نظر میانبر را اعمال کرده سپس با زدن Assign به آن نسبت می دهد.
سربرگ bar Tool : اضافه نمودن ابزار به نوار ابزار
سربرگ Quads : دستورات مورد نظر را به کلیک راست اضافه یا کم می کند.
Snap : تنظیم قرارگیری اشیاء کنار یکدیگر در حالت آهن ربایی (S)و برای تنظیم موقعیت های قرار گیری روی Snap ها، کیک راست و در پنجره Grid and Snap Settings از سربرگ Snaps یکی از حالت زیر را انتخاب می کنیم:
خطوط راهنما Grid Points
گره ها Vertex
آموزش تری دی مکس pdf
پاره خط ها Edge/ Segment
Angle Snap Toggle : تنظیم میزان دوران به صورت معین و بر حسب درجه (A)
Percent Snap Toggle : تنظیم میزان Snap بصورت معین و بر حسب درصد (Ctr+Sht+P)
Spinner:به Fill هایی که در آن اعداد وارد می شود اسپینر گفته می شود.
نکات Spinner:
با کلیک راست کردن روی اسپینرها، اعداد آن به حداقل ممکن خواهد رسید.
با زدن کلید (Ctr+N)روی اسپینرها اعداد حالت ماشین حسابی عمل می کند
و در صورتی که بخواهیم با هر کلیک روی اسپینر مقادیر مشخصی تغییر یابند روی اسپینر کلیک راست کرده، از بخش اسپینر تیک Use Snap را فعال می کنیم و مقدار را وارد میکنیم.
Edit named Selection sets: ذخیره و حفظ انتخاب ها
Mirror: قرینه گرفتن از شکل در راستای محور مورد نظر
Align: قرار گیری یک جسم در موقعیت های جسم دیگر (Ctr + A)
Normal Align: تنظیم قرار گیری سطحی از شی روی سطح دیگری از شی (Alt + N)
Render Setup: تنظیمات رندر (F10)
Material Editor:تنظیمات متریال (M)
F9 / Sht + Q) :Render Production )
Pro Boolean:(جبر بولی)
مثال :
دو جسم را در هم درگیر می کنیم (B,A)جسم A را انتخاب و از مسیر
Create > Geometry > Compound Objects > Pro Boolean > Start Picking
یکی از حالت های زیر را انتخاب و سپس جسم B یا دوم را انتخاب می کنیم.
اجتماع Union
تقاطع Intersection
کم کردن Subtraction
نکته: در صورتی که بخواهیم در موقع Pro Boolean سگمنت های جسم اولی حفظ شود از بخش Advanced Option تیک No edge removal را انتخاب می کنیم…
جلسه سوم
آموزش تری دی مکس pdf
آموزش رایگان تری دی مکس
توابع و Editable Poly
Loop : انتخاب خطوط هم امتداد (Edge دبل کلیک)و در سایر مقاطع Sht و انتخاب یکی از مقاطع هم امتداد
Ring : حقله انتخاب خطوط هم راستا (Sht + یکی از مقاطع هم راستا)
Remove : حدف خطوط و گره ها (Backspace)
برای حذف خطوط و گره های اضافه از Ctrl + Backspace استفاده میشود.
Weld : جوش دادن گره ها در مرکز انتخاب
Target weld : جوش دادن هدف دار به این معنی که یک گره روی گره بعدی ادغام می شود.
Bridge : پل، در صورتی که سطوح روبروی هم باشد اتصال و در صورتی که پشت به پشت هم باشد باعث حفره می شود.
Flip :
معکوس کردن سطوح برای مخفی کردن قسمت های سوخته: از بخش Object Properties بخش Backface cull را انتخاب می کنیم.
Plane Slice : برای ایجاد Edge در یک جسم به صورتی که در Polygon سطح مورد نظر را انتخاب و سپس
کلید plane Slice را فشرده،
ایجاد کادر زرد رنگ می کند و سپس برای ایجاد خط بین آنها از کلید Slice استفاده میکنیم.
planer Make: هم تراز کردن مقاطع در راستای محور مورد نظر
Tessellate: افزایش سگمنت ها در سطح انتخابی
Cap : پوشش دادن به مرزهای باز
Constraints: محدود کردن خطوط انتخابی مابین خطوط اطراف
UVS Preserve : برای ایجاد یک زیردستی به کار میرود به صورتی که ابتدا یک Plan رسم کرده و عکس مورد نظر را در از روی هارد درگ میکنیم.
با فعال کردن گزینه …Preserve مقاطع روی حجم، مستقل از عکس جابجا می شود.
یعنی اینکه اگر در Edge ،Plan هایی داشته باشیم. میتوانیم آنها را بدون خراب کردنBackground جابجا کنیم.
Retriangulate : برای برطرف کردن مشکل چنفر به داخل که سطوحی که ایجاد می شود حذف میشود.
در تعریفی دیگر، منظم کردن مقاطع بویژه در مقاطعی که در چنفر به سمت داخل استفاده می شود.
برای انجام این کار جسم را انتخاب، از گزینه Element قسمت Retriangulate را انتخاب میکنیم.
توابع در بخش Modify List < Modify
تابع Chamfer : برای ایجاد نرمی روی کلیه مقاطع سطوح
تابع FFD Box : ایجاد تغییرات روی شکل و ویرایش نقاط آن
پارامترها:
آموزش تری دی مکس pdf
Points Control : ویرایش نقاط
point of number Set : تنظیم تعداد تقسیم بندی شبکه با توجه به تقسیمات اولیه شیء
تابع smooth Turbo : نرم کردن شیء با افزایش سگمنت ها با استفاده از مضربی از 4
تابع Optimize : بهینه کردن سگمنت ها با الگوریتم های مختلف و کاهش تعداد polygon
تابع Shell : حجم میدهد.
تابع lattice : برای مشبک کردن جسم استفاده میشود.
تابع Slice : برای برش مقطعی به کار میرود.
تابع Noise : برای ایجاد اعجواج و خلل و فرج بکار میرود.
تابع Symmetry : برای کپی آینه ای در سه جهت انجام میشود.
تابع Ripple : برای Wave کردن جسم به کار میرود.
تابع Taper : برای دفرم کردن جسم استفاده می شود.
تابع Twist : برای چرخش جسم استفاده می شود.
تابع Tessellate : برای ایجاد سگمنت اضافی برای جسم استفاده می شود.
ساخت ستون:
ابتدا یک استوانه را با حداقل سگمنت ایجاد کرده، سپس Polygon های باال و پایین ستون را انتخاب و به میزان مناسب اکسترود میکنیم.
یک اکسترود به میزان خیلی کم برای محدود کردن تابع Turbo smooth ایجاد میکنیم.
سپس polygon های مرکز ستون را انتخاب Inset by Polygon و به سمت داخل
Bevel می دهیم.
تابع Turbo smooth را انتخاب کرده روی Editable Poly کلیک کرده و در مرکز ستون 2 Connect ایجاد میکنیم
و با استفاده از تنظیمات Connect فاصله تا مرکز را در حالت enable Show result تنظیم میکنیم.
جلسه چهارم
آموزش تری دی مکس pdf
بخش spline و خطوط دو بعدی
از مسیر Create بخش Shape گزینه Line برای رسم خطوط دو بعدی به کار میرود.
Shift : خط صاف
Backspace : گره به سمت عقب
Ctrl : بر حسب میزان زاویه Angle ،رقم معینی را تنظیم میکنیم.
I : گره را در مرکز دید بزرگنمایی میکند.
Method Creation ( روش ترسیم) :
Type Initial : گزینه Corner برای خطوط صاف و گزینه Smooth برای خطوط نرم به کارمیرود.
Drag Type : کلیک راست
Corner : گوشه تیز
Smooth : نرم
Bezier : مشابه Smooth است با این تفاوت که میتوان زوایه انحنا را با یک دستگیره بیشتر تنظیم نمود.
نکته: با کلیک راست روی گره ها میتوان وضعیت گره را تغییر داد.
Interpolation : نرم کردن قوس ها
Adaptive : بهینه است
Rendering : ضخامت خطوط
Rendering : ضخامت دادن به خطوط دو بعدي در رندر (render in Enable)
Redial : استوانه اي
Rectangle : مربع مستطیل
Keyboard Entry:
ترسیم بصورت متري و کاملا دقیق بطور مطلق
تابع Extrude : حجم دادن به خطوط بسته
Amount : میزان برجستگی
Segments : تقسیمات مابین
Spline Enable :
براي یک پارچه کردن جسم به نحوي که روي اشکال دو بعدي کلیک راست Convert To Enable Spline را انتخاب می کنیم.
Refine : ایجاد گره روي خطوط و در صورت فعال بودن تیک Connect علاوه بر ایجاد گره اتصال بین گره ها
انجام می شود.
Insert : براي امتداد دادن خطوط با گره و جابجایی آنها، به نحوي که در انتهاي خط، روي گره کلیک کرده،
گزینه Insert را انتخاب
Fuse : گره هاي مورد نظر انتخابی را روي یک نقطه واحد قرار می دهد.
Fillet : یک گره را به دو گره تقسیم و ما بین آنها را نرم میکند. درحالی که Chamfer مابین آنها را پ
Trim : حذف خطوط منقطع و درگیر
Extend : اتصال مابین آنها
Divide : تقسیم خط انتخابی به تعداد گره هاي وارد شده
Connect : ایجاد یک خط مابین گره هاي باز (کلیک راست) با درگ کردن
Nurbs curves : (از نوار ابزار Shape) مناسب براي میلگرد ها و فرفورژه ها
امیدوارم این آموزش براتون مفید بوده باشه
اگه مایل به دیدن آموزش ها بصورت فیلم و کاملا رایگان هستید حتما این صفحه هم مشاهده کنید
[…] دانلود pdf آموزش تری دی مکس […]