آموزش ساخت ستون کلاسیک در تری دی مکس
آموزش ساخت ستون کلاسیک در 3dmax
تو این آموزش می خواهیم راجب آموزش ساخت ستون کلاسیک در 3dmax صحبت کنیم.
شاید به نظرتون بیاد که این مدلسازی ها خیلی سخت باشه،
دقت کنید که نقش های ستون در تصویر بالا تکسچر نیست بلکه مدلسازی است.
درسته به ظاهر خیلی سخت بنظر میاد. اما بهتون تو این آموزش یاد میدیم که چطوری در کمتر از یک دقیقه این مدلسازی رو انجام بدید.
برای شروع کار کافیست فقط plane را با تعداد تقسیمات مناسب ایجاد کنیم، سپس تعداد تقسیمات را افزایش می دهیم ما در اینجا در 500*250 تنظیم میکنیم که بر حسب اندازه پلین ماست.
هر چه تعداد تقسیمات بیشتر باشد بهتر است.
در مرحله بعدی یک تصویر را روی آن قرار داده و با تابع displace که در بخش مادیفایرلیست است. این تابع را انتخاب می کنیم و بخش bitmap می تونیم بهش تصویر بدیم.
در اینجا ما از هر تصویری می توانیم انتخاب کنیم پس از انتخاب تصویر اگر پارامتر اول را انتخاب کنیم و آن را تغییر دهیم. میزان برجستگی ان را مشخص میکند که به سمت بیرون یا داخل می توانیم تنظیم کنیم.
البته نباید در این کار اغراق کرد و ان را زیاد تغییر داد، ما به میزان کمی این حالت را انتخاب می کنیم و می بینیم که خیلی نقطه ای و پیکسلی این اتفاق افتاده است.
در فتوشاپ خیلی راحت می تونیم با بلر یا براش تصویر را بهتر کنیم. اما در تری دی مکس هم پارامتری برای آن وجود دارد به نام بلر که خیلی راحت می توان این تصاویر را به وضوح رساند. و از حالت پیکسلی بیرون اوریم.
پس با 2 پارامتر میزان برجستگی و میزان بلر شدن سروکار داریم تا به شکل دلخواه برسیم.
اگر در گوگل کلمه textures alpha flower and black and white را وارد کنید می توانید تصاویر و صدها الگو پیدا و استفاده کنیم.
حالا چطور این سطح را تبدیل به استوانه و ستون کنیم؟
خیلی راحت ، به ان تابع belend می دهیم و سپس زاویه 360 درجه را به آن می دهیم و محور را روی حالت x انتخاب میکنیم.
و به همین راحتی ستون پر کاربرد و پر جزییاتی را مدلسازی کردیم. شاید در ظاهر با نرم افزاری مثل زیبراش ساخته بشه اما با تری دی مکس آن را مدل کردیم.
انتخاب تصویر از اهمیت بالایی برخوردار است و باید دقت کنیم تصاوریری که می سازیم باید بیاییم در قسمت Displacement این تصویر را روی کارمون insanse کنیم می توانیم روی تصویر کلی کار انجام دهیم.(بخش بلار و سایر تنظیمات)
و نکته قابل توجه اینکه قسمت های سفید تصویر قرار است برجسته شده و قسمت های تیره و مشکی به شکل فرورفتگی دیده خواهد شد. البته بهتر است در فتوشاپ کامل روی ان کار کنیم تا ان قسمت هایی که می خواهیم سیاه یا سفید باشد یکدست در آید.
برای قسمت پایین و بالای ستون هم در Displacement حالت را فیت می کنیم. اگر مپ وسط کار افتاده باشد راحت با فیت کردن تصویر می توانیم به اندازه دلخواه برسیم.
آموزش ساخت ستون کلاسیک در 3dmax به صورت مرحله به مرحله
1-ابتدا برنامه تری دی مکس(3dmax) را بازکرده .
ازبخش Creat یک Plan ترسیم می نمائیم وتعدادتقسیمات آن را افزایش می دهیم.
L=250
W=500
2-در قسمت بعد ما باید یک تصویر را بر روی این Plan قرار دهیم.
برای این کار وارد مادیفایر لیست شده وتابع Displace را فراخوانی میکنیم .
در تنظیمات این تابع بخش Image وفیلد Map یا Bitmap (فرقی نمیکند) وارد شده.
وتصویر مورد نظر را از گالری انتخاب می نمائیم.
3-در بخش تنظیمات Displace با جابه جا کردن گزینه ی Strangeth میزان برجستگی تصویر انتخابی بر روی Plan نمایان می شود .
4-تصویر انتخابی در بیشتر مواقع امکان دارد وضوح خوبی نداشته باشد ویا پیکسل ها به شدت زیاد مشخص باشند برای این کار می توانید از گزینه Blur کمک بگیرید.
5- برای چرخاندن این Plan و تبدیل آن به یک استوانه (ستون) وارد مادیفایر لیست می شویم .
ویک تابع Bend به آن می دهیم .
در بخش تنظیمات Bend میزان زاویه یا Angle را بر روی 360 درجه تنظیم می کنیم .
و محور را نیز تغییر داده وبر روی حالت X قرار می دهیم …
6- اگر تصویرتان بر روی ستون به درستی قرار نگرفته بود یا در وسط کار قرار گرفته بود .
شما به راحتی با گزینه Fit در تنظیمات تابع Displace می توانید این مشکل را برطرف نمائید..
7-برای ترسیم قسمت پاییین وبالای ستون هم می توانیم از Line ها کمک بگیریم به این ترتیب که وارد بخش Creat شده Line را انتخاب می کنیم .
وبا توجه به نمای دوبعدی و Front شروع به ترسیم میکنیم.
برای بهتر شدن کار وعملکرد سریع میتوانیم از تابع Lath کمک بگیریم.
ابتدا Line را باتوجه طرح دلخواه و سبک نمایمان ترسیم نموده .
ورتکس ها بازاویه تند را توسط Fielt در تنظیمات Line تغییر شکل می دهیم.
8-از مادیفایر لیست تابع Lath را فراخوانی میکنیم….
9– از زیرمجموعه Lath گزینه Axis را انتخاب می کنیم.
با توجه به مقطع ستون Move را انجام می دهیم…
10-توجه داشته باشید که جهت باید Flip باشد.
پس تیک گزینه ی FlipNormal را بر می داریم ….
11-برای جایگذاری دقیقتر کلید های Alt+A را بزنید و روی بخش Center تنظیم کنید …
12-برای مقطع بالا نیز میتوان از همین روش استفاده نمود ویا اینکه از مقطع پایین کپی گرفت.
و Mirror رابزنیم وجهت را برروی Z تنظیم کنیم…
آموزش ساخت ستون کلاسیک در 3dmax
به پایان رسید .
امیدواریم که لذت برده باشید.
شما عزیزان می توانید آموزش ساخت ستون کلاسیک در 3dmax را به صورت ویدیویی نیز ببینید