آموزش تری دی مکس از مبتدی تا حرفه ای-جلسه اول
آموزش تری دی مکس از مبتدی تا حرفه ای اولین جلسه از پکیج هایپرمدلینگ می باشد که به صورت کاملا رایگان در اختیار شما قرار داده شده است…
آموزش تری دی مکس
معرفی برنامه ی کاربردی تری دی مکس و ویژگی های آن:
برنامه ی تری دی مکس با نام های سابق 3D studio و 3D studio Max توسط گروه yost با مدیریت gary yost در سال 1990 راه اندازی شد.
بعد از ساخته شدن تری دی مکس در محیط dos ، این برنامه کم کم مورد توجه قرار گرفت. و توسط شرکت بزرگ اتودسک خریداری شد. که ما در حال حاضر از ورژن های 2021 آن استفاده میکنیم.
تری دی مکس چیست؟
تری دی مکس یک برنامه ی گرافیک سه بعدی رایانه ای حرفه ای است. که به وسیله ی آن میتوانیم مدل های سه بعدی جهت انیمیشن سازی یا رندرینگ استفاده کنیم.
این برنامه ی محبوب در زمینه های مختلف : معماری،صنعتی،پویانمایی و بازی سازی و جدیدا در زمینه های VR و واقعیت مجازی طرفداران زیادی پیدا کرده و کاربردهای زیادی دارد.
این برنامه در زمینه ی بازار کار به واسطه ی شاخه های مختلفی که داره میتونه خیلی حایز اهمیت باشه و ما میتونیم درآمد زایی فوق العاده ای ازش داشته باشیم.
به خصوص جدیدا با ظهور پرینتر های سه بعدی شما میتوانید هر چیزی را که در برنامه ی تری دی استودیو مکس مدلسازی میکنید.
و خیلی راحت با صرف یکسری هزینه های ناچیز از این دستگاه یک خروجی مناسب بگیرید.
بعنوان مثال طبق تجربه کاری خودم در گذشته در زمینه ی صنعتی، به وسیله ی دستگاه های CNC و پانتوگراف بود. مدل های سه بعدی با کمک یک سری برنامه ها به نام ارت کم خروجی میگرفتیم .
تری دی مکس صنعتی
دیوار کفپوش یک سری مجسمه ها و دیگر مدل های صنعتی رو مدلسازی میکردیم و بعد با همین دستگاه های CNC و پانتوگراف بسته به نوع جسم روی آکاسیف یا رو یک سری از دستگاه ها خروجیش اعمال میشد و بعد ما میتونستیم با یک سری مواد و متریال ها قالب ریزی هاشو انجام بدیم و نسبت به اینکه با روش های دیگری ساخته بشه هزینه های کمتری در برداشت که تو این پکیج در مورد بخش صنعتی هم صحبت خواهیم داشت
البته به دلیل استقبال بیشتری که هنرجویان در زمینه ی معماری دارند گرایش بیشتر آموزش های ما به طور قطع معماری خواهد بود اما به صورت کامل در مورد همه ی شاخه ها در پکیج هایپر صحبتی خواهیم داشت.
معرفی پکیج هایپرمدلینگ:
- هفتاد جلسه آموزش 3d max از مبتدی تا پیشرفته در قالب یک فلش 32 گیگابایتی شامل آموزش تمام توابع و دستورات لازم برای مدلسازی انواع احجام مدرن و کلاسیک (massfx و Vray Instancer ,…)
- آموزش تمامی پلاگین ها و اسکریپت های مدلسازی همچون Atile و gost و…
- آموزش 3d max از مبتدی تا پیشرفته
- این پکیج علاوه بر آماده سازی هنرجویان برای بازار کار در ایران در زمینه معماری و طراحی نما و داخلی
- روش درآمدزایی نوینی را آنهم به دلار ارائه میدهد.
- هنرجویان این پکیج پس از کمتر از دوماه تمرین میتوانند با تهیه رندر استدیویی که در همین دوره یاد میگیرند،
- آبجکتهای مدل شده خود را آماده فروش به بیش از 15 سایت خارجی کرده و
- از این طریق نیز در کنار حرفه اصلی خود کسب درآمد کنند.
آموزش تری دی مکس
چه ورژن تری دی مکس مناسب است؟
در اینجا پیشنهاد ما نصب ورژن 2016 تری دی مکس هست با اینکه ورژن 2021 تری دی مکس هم رسیده ولی تنها به این دلیل که پلاگین ها و نرم افزارهای این ورژن هنوز کرکش ارائه نشده پیشنهاد ما ورژن 2018 و 2016 تری دی مکس هست.اما قطعا ورژنهای جدید امکانات بالاتری خواهد داشت اما نه اینقدر زیاد که نگران باشید یادگیری آن سخت باشه.
آموزش 3d max از مبتدی تا پیشرفته
مدلینگ (مدلسازی سه بعدی ): که به آن تری دی ( three dimensional modeling ) هم می گویند. همان روش تبدیل یک تصویر دو بعدی به سه بعدی است.
مثلا شما یک نقشه ساختمانی دارید،
ابتدا به دیوار هایش ارتفاع می دهید. بعد شکل در و پنجره و سقف را می سازید. نهایتا با نرم افزار می توانید داخل اتاق ها را ببینید. (یعنی یک نقشه دو بعدی را تبدیل به یک ساختمان کرده اید که سه بعدی است).
متریال در تری دی مکس
متریال (مصالح): مفهوم این کلمه مال زمانیست. که موضوعی را سه بعدی می کنید. و بعد از آن به برنامه دستور می دهید. جنس مثلا میز ها از چه باشد. (بعنوان مثال به میزهایش رنگ یا چوب یا روکش و … اضافه می کنید). بیشتر این متریال ها بصورت پیش فرض در خود برنامه 3d max و VRay وجود دارند و بعضی هم این متریال ها را می سازند.
رندر چیست؟
رندر (رندرینگ): زمانی یک شی را مدلسازی کردید .لازم است سایر مراحله واقعی سازی مثل متریال ، شبیه سازی نور و … انجام دهیم. (یعنی مدل را به واقعیت نزدیک کنیم). در این مرحله، برنامه پس از محاسبه ی تمام بخش های متریال و نور و سایه،، فرورفتگی ها، رنگ ها و … ، یک تصویر یا انیمیشن تماما طبیعی برای شما خلق میکند. این مرحله زمانبر است و در اینجا قدر یک کامپیوتر قدرتمند را متوجه خواهید شد.
تری دی مکس چیست؟
تری دی مکس ، برای ساخت بازی یا کارتون یا هر عکسی، در هر زمینه ای برنامه ای قوی به شمار می رود جز بحث نورپردازی صحنه ها (سرعت و کیفیت پایین نور باعث می شود که عکس ها یا انیمیشن های تولیدی، نزدیک به واقعیت نباشند).
ویری چیست؟
برای جبران این ضعف، یک نرم افزار تکمیلی (وی ری Vray) برای آن ساخته شده است . که پس از نصب تری دی مکس، روی آن نصب می شود (به نرم افزار اصلی الحاق می شود)، به این دسته از نرم افزارهای الحاقی که به نرم افزار اصلی توانایی های جدید می دهند، پلاگین ( افزونه ) می گویند.
اگر کار شما مربوط به آموزش تری دی مکس در معماری است. توصیه ما به شما این است که حتما وی ری را فرا بگیرید. زیرا اکثر شرکت ها و معماران مهم با توجه به قدرت وی ری(vray) از این نرم افزار برای ارائه کار استفاده می کنند. شاید به این دلیل که تنظیمات آن راحت تر از منتال ری باشد و از قدرت فوق العاده ای نیز بهره مند است. تا حدی که تشخیص یک صحنه که با وی ری رندر گرفته شده باشد. با یک صحنه واقعی به آسانی ممکن نباشد
Gary yost خالق تری دی مکس
تاریخچه ورژن های مختلف تری دی مکس تا به امروز
با ما در ادامه با آموزش رایگان جلسه اول از پکیج هایپر مدلینگ همراه باشید:
آموزش تری دی مکس
قبل از شروع آموزش 3d max از مبتدی تا پیشرفته
از ورژن 2016 برنامه تری دی مکس استفاده میکنیم:
مرحله اول:
قسمت فایل > بخش NEW و RESET
1-بخش NEW و RESET شروع مجدد پروژه هامون هست.
که من خودم به شخصه معمولا از RESET استفاده میکنم . و اما در اینجا میخواهیم تفاوت این دو بخش رو برای شما باز کنیم.
وقتی ما یک حجمی رو با یک سری از تقسیمات و تنظیمات توی صفحمون اعمال کردیم و برای پروژه های بعدی هم میخواهیم اطلاعات سابق حفظ کنیم از بخش NEW استفاده میکنیم.
حتی زمانی که از این بخش استفاده میکنیم همون نمای قبل رو داره پس زمانی که ما برای پروژه ای اطلاعاتی وارد کردیم که دوباره نیازمون هست.
بهتره از این بخش استفاده کنیم. در غیر اینصورت از بخش RESET استفاده میکنیم و با انتخاب RESET دیگر تنظیمات قبلی رو نخواهیم داشت. و همه چیز به حالت اولیه یا همون حالت پیش فرض برنامه ی تری دی مکس برمیگرده.
موارد مهم محیط تری دی مکس در آموزش 3d max از مبتدی تا پیشرفته:
قسمت فایل > بخش Open و Save و Save as :
شما میتونید در قسمت Open پروژه های مختلف رو باز کنید. ولی تو این قسمت پسوند ها محدود هستند و شما فقط پسوند های خود مکس رو میتونید در این قسمت باز کنید. به این ترتیب شما میتوانید هر مدل یا پرسوناژی که قبلا با مکس ایجاد شده رو وارد صفحه کنید.
برای ذخیره ی پروژه هامون از قسمت Save و Save as استفاده میکنیم.
Save as مسیر ذخیره ی جدید رو بهمون میده. و دقت داشته باشیم اگر ما بخواهیم کارمون رو ورژن های قبل تر باز کنیم . اگر Save as معمولی بگیریم و تغییری تو قسمت save as type ندیم دچار مشکل خواهیم شد،
شما در اینجا باید بر حسب ورژنی که میخواهید ذخیره کنید باید مشخص کنید.
اگر ورژن های پایین تر باشه بعنوان مثال برای من که ورژن 2018 مکس رو دارم میتونم تا چند ورژن پایین تر ذخیره کنم.
ولی بالعکس این قضیه مشکلی نداره مثلا اگر شما رو نسخه 2016 کار میکنید ، این پروژه توسط ورژن 2018 که ورژن بالاتری هست مشکلی برای باز کردن فایل ندارد.
View Image File در تری دی مکس
File > View Image File < ورژن 2018 تری دی مکس
Rendering > View Image File < ورژن 2016 تری دی مکس
شما میتوانید با انتخاب این بخش تصاویر مورد نظرتون رو وارد صفحه کنید. و کاربرد بخش View Image File برای زمانی هست . که شما میخواهید یک تمرین رو استارت بزنید و انجام بدید.
بخش فایل > Archive
زمانی که شما مدل معمولی و خام کارهاتون رو میخواهید ذخیره کنید. هیچ نیازی به Archive نیست. اما اگر به کارهاتون یکسری تصاویر ، تکسچر ها و یا فایل ها و.. اضافه کردید. شما باید کارهاتون رو Archive کنید.
Archive تمام اطلاعاتی که تو اون پروژه هست را از جاهای مختلف ان دریافت میکند. و همه ی این اطلاعات را در مسیری که براش مشخص میکنید. بصورت فایل zip فشرده میکند و هر زمان که بخواهید ازش استفاده کنید. میتونید اون فایل زیپ رو Extrat کنید
در نتیجه برای جلسات مدلسازی ممکن هست نیازی به Archive نباشد. ولی در جلساتی که بحث متریال و چنین موارد هست حتما باید کارهاتون رو Archive کنید.
البته رو سیستم خودمون مشکلی ایجاد نمیشه چون مسیرهای سیستم خودمون شناسایی میشن اما زمانی که شما فایلتون رو میخواهید رو سیستم دیگری ببرید ممکن هست اطلاعاتی که با Save as
ذخیره کرده باشین را درست فراخوانی نکند.
آموزش تری دی مکس
بخش فایل > Import و Export
در بخش Import پروژه هاتون رو با پسوند های مختلف مثل اتوکد اسکچاپ و سالید… میتونید وارد کنید. مثلا برای نمونه فایلی رو از برنامه ی اتوکد وارد میکنیم
طبق اون داده هایی که تو پلن کد هست ما ترسیماتمون رو انجام میدیم. که در یک جلسه در مورد وارد کردن پروژه های کد تو برنامه ی تری دی مکس است. چون کاربرد زیادی در پروژه های معماری دارد. که صحبت خواهیم کرد.
یکی از قابلیت های خوب این بخش این هست که تو هر ورژن عموما یک سری پسوند ها رو اضافه میکنه و اگر ما بخواهیم از چند تا برنامه هم کمک بگیریم میتونه تو این زمینه خیلی خوب به نیازهامون پاسخ بده.
حال بعد از اعمال تغییرات میخواهیم فایلمون رو ذخیره کنیم. از قسمت Export استفاده میکنیم
با این قسمت همون پسوند ها رو میتونید داشته باشید.
مثلا میخواهیم فایلمون رو به برنامه ی اتوکد ببریم یا به دستگاه CNC و از پسوند STL برای سالید استفاده کنیم و سایر پسوندهایی که شما اینجا مشاهده میکنید. میتونه برای ما کاربرد داشته باشند.
بخش فایل > Merge
تو قسمت بعدی بخش File بخشی که میتونه کاربرد داشه باشه بخش Merge هست،
زمانی که فایلی رو از طریق Open وارد صفحه میکنیم ، تمام اطلاعات قبلی از بین خواهد رفت،
اما اگر بخواهیم اطلاعان قبلی ما حفظ شوند. و با فایل جدیدی را که اضافه می کنیم . با فایل ها و اطلاعات قبلی ادغام شوند از قسمت Import و بعد Merge استفاده خواهیم کرد.
اضافه کردن آبجکت در تری دی مکس
روش راحت تر دیگر برای اضافه کردن فایل ها درگ کردن آبجکت ها است.
کافیست شما یک فایل مثل یک گلدان یا اشیا دیگر را انتخاب و درگ کنید. و بعد با انتخاب گزینه ی Merge این فایل به صفحتون اضافه خواهد شد.
اگر بخواهیم مدل اضافه شده را به همراه متریال های اون مدل اعمال کنیم، باید کارهامون رو از قسمت
. 3 Customize 1 > Configure User Paths 2 > External Files
تنظیم کنیم زیرا که فایل انتخابی ممکنه دارای یکسری از اطلاعات مثلا عکس یا پی دی اف و … باشد. یا معمولا تکسچرهایی که فایل ها تو خودشون دارند باشه . که این تکسچر ها همون مواردی هستند که تو اون فایل استفاده شده اند.
سپس آدرس مسیر این فایل و اطلاعاتش رو کپی و در قسمت use path با فشردن ctrl + v جایگذاری خواهیم کرد. و پس از انجام این مرحله تمامی اطلاعات و تکسچرهای مربوط به فایل اضافه خواهند شد.
زمانی که ما فایل مورد نظرمون رو درگ میکنیم تا اون رو توی صحنه اضافه کنیم چند تا گزینه پیش روی ما قرار خواهد گرفت.
آموزش تری دی مکس
بخش فایل در تری دی مکس
Open File : با انتخاب این گزینه اطلاعات قبلی ما از بین خواهد رفت.
Merge File : با انتخاب این گزینه فایل جدید با فایل های قبلی ادغام خواهد شد.
XRef File : یک روش سبک سازی است که در جلسات آینده مفصل و جامع راجع به این بخش صحبت خواهیم داشت. اما اگر بخواهیم گذری از این بخش داشته باشیم. ما با انتخاب این گزینه فایلمون بدون هیچ سگمنتی وارد صفحه خواهد شد. و اگر ما سایر حجم ها را پاک کنیم تعداد پولیگان های این فایل صفر و به صورت مجازی وارد صحنه خواهد شد. که باعث شده این روش روش خوب و سبکی باشه با این حال باید مواردی در این روش رعایت کنیم. که در جلسات آینده صحبت خواهیم کرد.
قسمت فایل Save Selected
سربرگ Viewports :
برای تنظیم درایورهای گرافیکی برنامه از منوی custumize گزینه Preference
و بعد گزینه Viewport و بعد گزینه Driver Choose .
و بعد برای سیستم متوسط از گزینه Legacy Direct3d
و اگر سیستم ایده آل برای کارت گرافیک باشد. از گزینه Legacy open gl
و اگر سیستم پایین باشد از گزینه Software Nitrous
میانبرهای مهم در شروع یادگیری تری دی مکس
Object Select : برای انتخاب اشیاء استفاده میکنیم. (کلید میانبر Q)
name by Select : انتخاب بر اساس نام و نوع عناصر اشیاء (کلید میانبر H)
system unit setup
تنظیم واحدهای مقیاس تناسب system unit setup هست،
ما تو قسمت unit setup اگر بخواهیم کنترل مناسبی روی ویوپورتمون داشته باشیم بهتره این بخش رو هم متناسب با واحدمون تنظیم کنیم.
خیلی از اوقات ممکن هست این مشکل براتون پیش اومده باشه که اگر با مکس کار کرده باشین زمانی که یک بزرگ نمایی رو تو صحنه مون انجام بدیم یک پرش بزرگی اتفاق میفته.
کنترل هامون رو خیلی خوب نمیتونیم انجام بدیم اینجا در واقع بهتر هست واحد بخش سیستم یونیت ستاپ رو سانتی متر انتخاب کنیم.
- ولی تو حالت تنظیم پیش فرض تعداد بازگشت مراحل به عقب محدوده شما صرفه تا 20 مرحله میتونین به عقب برگردین
- از منوی custumize گزینه Preference و بعد گزینه General میتونید تنظیمات مربوط به این مرحله تغییر بدهید
امیدوارم از دیدن این بخش از آموزش 3d max از مبتدی تا پیشرفته لذت کافی برده باشید منتظر آموزش های بعدی ما در همین سایت باشید
کلید میانبر در تری دی مکس
با استفاده از کلیدهای میانبر سرعت کارتون رو در برنامه ی تری دی مکس افزایش بدین.
Ctrl + Z: «Undo» کردن یک کار ،یک مرحله به عقب
Ctrl + Y: «Redo» کردن یک کار ،یک مرحله به جلو
Zoom : برای بزرگنمایی استفاده میکنیم. (میانبر با چرخش غلطک موس)
rid Auto : در Modify و گزینه Geometry در سربرگ Standard گزینه grid Auto برای قرار دادن
اجسام روی سطح اجسام دیگر به کار میرود.
Object Select : برای انتخاب اشیاء استفاده میکنیم. (کلید میانبر Q)
name by Select : انتخاب بر اساس نام و نوع عناصر اشیاء (کلید میانبر H)
برای Zoom با دقت بالا از Alt + Control و فشردن غلطک موس استفاده میکنیم.
طرز صحیح نشستن پشت میز
[…] مشاهده قسمت اول پکیج هایپر مدلینگ به صورت رایگان […]
[…] […]
[…] در قدرت نرم افزارهای شبیه سازی مثل تری دی مکس و موتورهای رندر هیچ شکی نیست ، اما باید قبول کنیم ، نمی […]
[…] مادیفایر لیست شده واینبار دستور edit poly را اعمال میکنیم […]
[…] استاد جهانی نظرات ارزشمندتان در تهیه آموزش های بهتر به ما کمک زیادی خواهد […]